St Moritz 2011

Nu finns ett första utkast till rapport från resan till St Moritz i Schweiz sommaren 2011.

Dag 1 - söndag.
Resdag från Arlande till Zürich i Schweiz, vidare med buss till St Moritz, ca 3 timmar med matpaus.

Mera bilder från dagen (bildspel öppnas i nytt fönster)

Dag 2 - måndag.
Första vandringsdagen, måndag. strålande sol. Efter vandringen hann jag göra ett kort besök i St Moritz.

Dag 3 - tisdag.
Andra vandringsdagen, tisdag, sol.

Mera bilder från dagen (bildspel öppnas i nytt fönster)

Dag 4 - onsdag.
Tredje vandringsdagen, onsdag, regn så därför kortade vi vandringen. I dag hade vi Sussie som guide. Eftersom vi kom tillbaka till hotellet så tidigt så fortsatte jag med att ta kabinbanan från Celerina upp till Marguns, vandrade till stugan Saluver och därifrån vidare till Coroiligia för att därifrån ta bergbanan ner till St Moritz.

Dag 5 - torsdag.
Fjärde dagen, tordag var ledig med möjlighet till egna aktiviteter. Många av oss åkte med smalspåriga tåget till Poschiavo, en liten fridfull stad inte långt från gränsen till Italien. Regn uppe i bergen, men uppehåll i Poschiavo.

Mera bilder från dagen (bildspel öppnas i nytt fönster)

Dag 6 - fredag.
Femte vandringsdagen, fredag tog vi tåget till Spinas och därifrån gjorde vi en lång vandring. Hela dagen uppåt, och nåddde så småningom upp tilll toppen Piz Nair 3056 m.ö.h.

Dag 7 - lördag.
Sista vandringsdagen, lördag med Wolfgang som ledare. Eftersom det blev regn så ändrade vi planerna och avstod från sjön Lej Sgrischus och valde i stället (Övre) Wasserweg där vi under eftermiddagen fick en fin vandring. Nedfart med kabinbana från Furtschellas ned till Sils Maria.

Mera bilder från dagen (bildspel öppnas i nytt fönster)

Dag 8 - Söndag.
Förmiddag startade återresan till Zürich. Matpaus på samma plats. Mera trafik än förra söndagen.

var arrangör för denna resa. Jag kan rekommendera WI-resor om man vill ha en aktiv semester med bra boende och god mat.

Totalt var vi 27 st på resan, men delades upp i en snabbare och en långsammare grupp under vandringarna.

Vi bodde på fyrstjärninga Cresta Palace Hotel i Celerina, en liten by strax utanför St Moritz. Minst femrättersmiddagar (kall förrätt, salladsbuffé, varm förrätt, huvudrätt antingen olika kött- eller fiskrätter eller vegetariskt, och dessert, och ostbricka. Första söndagsmiddagen var det 8-rätters, torsdag var det galabuffé med många speciella inhemska maträtter, vi räknade till 22 desserter.